تولید پژو ۴۰۵ قانونی نیست !

طبق  آیین‌نامه ای که  به خودروسازان داخلی ابلاغ گردیده است ، تداوم  تولید بعضی از سواری‌های در حال تولید مانند پژو ۴۰۵ و پراید غیرقانونی می باشد  و

تولید آنها باید حتما متوقف گردد

بنابر  گزارش ایسنا، آیین‌نامه «بالا بردن  کیفیت خودروهای سبک، قطعات و مجموعه‌های مرتبط» در ۲۴ خرداد ماه ۱۳۸۹ به تایید  شورای سیاست‌گذاری خودرو

در وزارت صنایع و معادن وقت رسیده است  و ۳۰ خرداد ماه همان سال از طرف این وزارتخانه به خودروسازان ابلاغ گشت .

در صورتی که  در متن این قانون هدف از تصویب و اجرای آن “بالا بردن  کیفیت خودروهای سبک شامل (سواری و وانت) برای رسیدن  به اهداف صنعت خودرو در

افق سال ۱۴۰۴” بیان گردیده  که نظری  به مفاد این آیین‌نامه بیان گر این می باشد که  با اهمیت ترین  قسمت ها و الزامات آن با وجود گذشت بیش از

شش سال از ابلاغ هنوز از سوی دو خودروساز بزرگ اجرایی نگردیده .

در این خصوص در این آیین‌نامه در قسمت مرتبط با  “بهبود  و تولید محصولات جدید” بیان  شده که از اول  سال ۱۳۹۵، ساخت خودروهای سواری با برند

ایرانی  که بیشتر  از ۱۰ سال از زمان شروع تولید آنها می‌گذرد و همچنین ساخت  خودروهای سواری با برند خارجی که بیشتر  از هفت سال از زمان

نخستین  تولید  آنها می‌گذرد، باید بایستد

در این خصوص در آیین‌نامه ابلاغ شده  به ایران‌خودرو و سایپا در سال ۱۳۸۹ تاکید کرده اند : “خودروسازان باید برنامه بهبود  محصول و جانشینی  تولیدات

جاری خود با محصولات جدید را تدوین و اجرایی نمایند

طوری که از اول  سال ۱۳۹۵ عمر اتوموبیل های  سبک با برند ایرانی  از زمان نخستین  عرضه آنها در داخل کشور نباید بیشتر  از ۱۰ سال باشد.

همچنین از اول  سال ۱۳۹۵ عمر خودروهای سبک با برند خارجی از زمان اولین عرضه آنها در داخل کشور نباید بیشتر از هفت سال بگذرد

بر اساس  این قانون ممنوع بودن تداوم  تولید خودروهای سواری داخلی با عمر بیشتر  از ۱۰ سال از اول  سال ۱۳۹۵ در حالی می باشد  که هم‌اکنون بیشترین

تیراژ سواری‌های در حال ساخت  در دو کمپانی ایران خودرو و سایپا را اتوموبیل هایی به خود تخصیص می‌دهند که عمری به مراتب بیشتر از ۱۰ سال دارند. در

این زمینه می‌توان به خودروهایی مانند  سمند و پژو در ایران خودرو و پراید در سایپا اشاره نمود

البته در میان  این محصولات دو خودروی پژو ۴۰۵ و پراید بیشترین طول عمر را کرده اند  و بیشتر  از دو دهه می باشد  که همچنان در این دو شرکت تولید
می‌گردند
در صورتی که طبق  بعضی  گزارش‌ها همین دو خودرو بالاترین  حجم شکایت مشتریان از کیفیت خودروهای داخلی را به خود تخصیص  داده‌اند که بر
اساس آیین‌نامه “بالا رفتن  کیفیت خودروهای سبک، قطعات و مجموعه‌های مرتبط” ابلاغی وزارت صنعت؛ ادامه تولید آنها از ابتدای سال جاری (۱۳۹۵) غیر
قانونی می باشد

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید