جانشین پژو ۴۰۵ کیست؟

رییس همه  شیر‌ها به طور عادی  تا ۱۵ سالگی قادر می باشد  با اقتدار به حکمرانی خود ادامه دهد  و این در حالتی می باشد که  در طی دوره  رهبری زخمی نگردد . با این بیان سن پیری شیر‌ها از ۱۵ سالگی شروع می گردد و از آن بعد گله آنها را وادار می نماید  تا بقیه  عمرشان را به تنهایی طی کنند

شیر پیر صنعت خودرو ایران پژو ۴۰۵ می باشد  که امسال در صنعت ما ۲۴ گشته است  و کماکان  در میان فرزندانش هست  ولی  مدت‌هاست حکمرانی را به خانواده‌اش داده است  ولی  نه زخمی شده و نه محکوم به جدایی از جمع شیر‌ها‌.

پژو در سال ۱۳۷۰ با ۴۰۵ راهی را در ایران شوع نمود  که موفق به کسب  حداقل ۵۰ درصد از بازار ایران گشت  راهی  که با عرضه پژو پارس استوار تر شد و خودروی پژو ۲۰۶ هم طراوت را به آن اضافه نمود .

پژو در این راه  به جز  مدل‌های ۴۰۵، ۲۰۶ و ۲۰۷i تیری را در طول این ۲۴ سال به خشاب ایران‌خودرو نیفزوده است  و همه آن هایی که  رنگ و بوی پژویی دارد، پروژه‌های ایرانیزه‌شده‌ای مثل : روآ‌، آر دی‌، وانت جدید کاریا‌، پژو پارس و‌… می باشد

 ۴۰۵ شیر ماده‌ای است  که در کمال نا باوری  زاد  و ولدش بازار خودرو ایران را متحول نموده است . فرزند ایرانی‌اش‌، سمند درست است که  به سمت استقلال از پژو قدم بر می دارد ولی باز هم  از نطفه ۴۰۵ زاده شده است  و تا ابد این شروع  در کارنامه‌اش خواهد ماند

اردیبهشت سال قبل ، یکه‌زارع مدیرعامل ایران‌خودرو بعد  از دیدار  با مسئولان ارشد پژو بعد از حدود ۴ سال نبودن ، خبر از رده خارج شدن  ۴۰۵ ایران‌خودرو و جایگزینی آن با خودرویی  جدید از پژو داد؛  و ۳۰۱ به عنوان جانشین ۴۰۵ بعد از ۲۴ سال کوله‌بارش را برای نشستن بر تخت پدربزرگ به دوش انداخت  تا به کشورمان قدم گذارد

 و ۴۰۵ که خیلی وقت می باشد  از استاندارد یک شیر پیر پا را آن ور تر نهاده است  به تنهایی در تاریخ استراحت نماید  و به دنیایی برود که پیکان سال ۱۳۸۴ به آن رفته بود . این خبر و محکم تر نمودن  مجدد روابط ایران‌خودرو با پژو بعد از سال ۲۰۰۹‌، این سوال را مطرح می کند  که این جانشینی از چه زمانی رخ می دهد ؟!و ۳۰۱ با چه ویژگی هایی  برای جانشینی  ۴۰۵ به ایران می‌آید؟ اصلا جانشین ۴۰۵ چه خصوصیاتی  باید داشته باشد تا قادر باشد  به رهبر جوان همه  شیر‌ها در ایران تبدیل گردد؟

خود پژویی‌ها هم خواستار خداحافظی ۴۰۵ می باشند !

احتمالا  برای شما هم غریب  باشد که خودروساز ایران میخواهد این خودرو را بر کنار کند آن هم به این سهولت!!!

 واقعیت نیز این می باشد زیرا  پژویی‌ها در تازه ترین مذاکرات از ایران‌خودرو درخواست نموده اند  ۴۰۵ را از خط تولید بیرون نماید تا ۳۰۱ جایگزین آنگردد  یکه‌زارع، مدیرعامل ایران‌خودرو بیان نموده  که در قرار‌داد جدیدشان ساخت  مرکز تحقیق و توسعه اشتراکی  با پژو و سیتروئن نیز لحاظ گردیده  است‌.

شاید تاسیس چنین مرکزی قادر باشد  به گسترش  منطقی‌تر سبد محصولات پژو کمک زیادی نماید   تا دیگر شیر‌های فرانسوی در بازار ایران بیش از سن پیری حکومت نکنند‌! به عقیده کارشناسان، شاید به نظر برسد تولید پژو ۴۰۵ بعد از ۲۰ سال توجیه اقتصادی دارد و برای ایران‌خودرو به‌صرفه می باشد  اما در حقیقت از نظر اصول مهندسی ۴۰۵ هنوز هم محصولی نیست که تولیدش برای ایران‌خودرو اقتصادی و توجیه‌پذیر باشد و در طول این سال‌ها همواره سعی شده تا این خودرو پایش را از مرز ۳۰ میلیون‌تومان فراتر نگذارد وگرنه در حقیقت ۴۰۵ توجیه‌پذیری ارزان‌سازی مشابه پراید را ندارد.

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید