جزییات قرار داد ایران خودرو و پژو

گروه خودرو:

ایران خودرو و پژو سه سال بود که با هم قطع ارتباط کرده بودند و حالا پس از سه سال دوباره دارند رابطه شان را از نو آغاز می کنند

ما در این مقاله سعی کرده ایم جزییات این قرارداد بین پژو و ایران خودرو را مورد بررسی قرار دهیم تا ببینیم این قرار داد به نفع ما بوده است یا به ضرر

ایران خودرو و پژو ماه ها باهم بر سر میز مزاکره نشستند تا اینکه بالاخره موفق شدند قراردادی در بین خودشان به امضا برسانند ولی هرچقدر بیشتر از تاریخ

امضای این قرار داد میگذرد بیشتر پی به نقاط قوت و ضعف این قرارداد پی می بریم

سیستم چرخشی در شرکت مشترک

بدون شک یکی از تفاوت‌های اصلی قرارداد جدید ایران‌خودرو و پژو، «جوینت ونچر» بودن آن است؛ به‌نحوی‌که دو طرف قصد دارند شرکتی مشترک را با سهام برابر

تاسیس و اجرای مفاد قرارداد را از آنجا مدیریت کنند. به‌عبارت بهتر، در این شرکت قرار است امور مربوط به پیگیری و اجرای مفاد قرارداد منعقد شده، انجام شود،

تقریبا چیزی شبیه رنوپارس (شرکت مشترک میان خودروسازان ایرانی و رنوی فرانسه)، منتها متفاوت‌تر. یکی از نکات قابل‌توجه تشکیل این شرکت، چرخشی

بودن مدیرعامل و هیات‌مدیره آن است، چه آنکه هر دو سال یک‌بار، مدیرعامل و اعضای هیات‌مدیره تغییر خواهند کرد. بر این اساس، برای دو سال،

هیات‌مدیره در دست فرانسوی‌ها خواهد بود، اما مدیرعامل از ایران انتخاب می‌شود و در دوره دو ساله بعدی، ایرانی‌ها وارد هیات‌مدیره می‌شوند و مدیرعامل،

فرانسوی است. این روند (تغییر چرخشی اعضای هیات‌مدیره و مدیرعامل) در طول اجرای قرارداد ایران‌خودرو و پژو، دنبال خواهد شد. با تشکیل این شرکت و

با توجه به اینکه قرارداد از نوع جوینت ونچر است، امکان انتقال فناوری و تکنولوژی پژو به ایران‌خودرو فراهم خواهد آمد.

عرضه مدل‌های ارتقا یافته پژو

پژو اما در حالی از عرضه سه محصول به نام‌های ۳۰۱، ۲۰۸ و ۲۰۰۸ در ایران خبر داده که برخی معتقدند این خودروها قدیمی بوده و باید مدل‌های جدیدتری در

نظر گرفته می‌شد. با این حال، منابع آگاه تاکید می‌کنند که اگرچه این سه خودرو، به لحاظ سال طراحی و ساخت، محصولات جدیدی در سبد تولیدی پژو به‌‌شمار

نمی‌روند، اما قرار نیست مدل‌های قدیمی و چند سال پیش آنها میهمان بازار کشور شوند. به‌عبارت بهتر، طبق توافق ایران‌خودرو و پژو، مدل‌های به روز و ارتقا

یافته ۳۰۱ و ۲۰۸ و ۲۰۰۸ روانه بازار خودرو ایران می‌شوند نه آنها که سال‌ها پیش توسط پژو به تولید رسیده‌اند. منابع آگاه همچنین در واکنش به اینکه گفته

می‌شود مدل ۳۰۱ مخصوص بازار چین بوده و به درد ایرانی‌ها نمی‌خورد، تاکید می‌کنند که پژو این محصول را برای بازارهای آسیایی و شمال آفریقا طراحی کرده

است. به گفته آنها، پژو ۳۰۱ به دلیل قیمت نسبتا مناسب و طراحی مختص ذائقه آسیایی‌ها و ساکنان شمال آفریقا، مورد پسند مشتریان این مناطق (از جمله ایران) است.

اختیار ۲۰۶ و ۴۰۵ با ایران‌خودرو

اما در حالی که گمان می‌رفت پژویی‌ها با حضور دوباره در ایران، به بهبود کیفی مدل‌های ۴۰۵ و ۲۰۶ بپردازند، جزئیات جدید از قرارداد ایران‌خودرو و پژو نشان

می‌دهد این شرکت برنامه‌ای در مورد خودروهای مذکور ندارد. بر این اساس، پژو تمرکز خود را روی تولید محصولات جدید در ایران خواهد گذاشت و اینکه ۲۰۶ و

۴۰۵ بمانند یا بروند، بستگی به میل ایران‌خودرو داشته و این آبی‌های جاده مخصوص هستند که در مورد سرنوشت آنها (۴۰۵ و ۲۰۶) تصمیم خواهند گرفت. ۴۰۵

نزدیک به سه دهه است که در ایران‌خودرو به تولید می‌رسد و پیش‌تر گفته شده تیراژ آن از سال ۹۶ به‌تدریج پایین آمده و این خودرو در نهایت با جاده

مخصوص وداع خواهد کرد. در مورد پژو ۲۰۶ اما اوضاع فرق می‌کند، چه آنکه این محصول در مقایسه با ۴۰۵ دیرتر وارد بازار ایران شده و بعید به‌نظر می‌رسد

ایران‌خودرو به این زودی‌ها قید آن را بزند. هرچه هست، ظاهرا پژو اختیار ۲۰۶ و ۴۰۵ را به ایران‌خودرویی‌ها داده و با این حساب نباید منتظر اتفاق کیفی و

ظاهری خیلی خاصی در این دو خودرو باشیم.

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید