محصولات جدید پژو در ایران

مبلغی معادل ۵۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰ یورو برای همکاری دو کمپانی اتومبیل سازی «ایران خودرو» و «پژو» سرمایه گذاری شده است . در واقع این دو خودروساز قصد دارند به طور رسمی همکاریشان را با یکدیگر آغاز نمایند .

نتیجه ای که از همکاری دو کمپانی اتومبیل سازی «ایران خودرو» و «پژو» به دست آمده است این است که پنج خودروی جدید را در کشور ما به تولید برسانند .

اتومبیل های جدیدی که قرار است از «پژو»ی فرانسه روانه بازارهای کشور ما شود دارای نام های : «پژو ۳۰۱» و «پژو ۲۰۸» و «پژو ۵۰۸» و «پژو ۲۰۰۸» و «پژو ۵۰۰۸» هستند .

در این مقاله اطلاعاتی از برخی از این خودروهای جدید «پژو» را به میان می آوریم تا کسانی که تمایل به آشنایی با این خودروهای جدید را دارند از این اطلاعات استفاده نمایند .

احتمال آن وجود دارد که یکی از سایت های «ایران خودرو» به همان واحد مشترک مدنظر تبدیل شده و از این پس «پژو»های جدید را روی خط تولید داشته باشد.

پژو ۳۰۱ :

با اینکه حضور یا عدم حضور پژو ۳۰۱ همیشه بخشی از اخبار خودرویی هفته های اخیر بوده، ولی با توجه به اعلام رسمی، می توان مطمئن شد که باید در انتظار ۳۰۱ باشیم. این خودرو جز آن دسته از دستاوردهای PSA بوده که بیشتر برای بازارهای درحال توسعه طراحی شده است. سیتروئن الیزه دقیقا مشابه این ماشین است و چند وقتی است به بازار منطقه آزاد راه پیدا کرده است. در بازار منطقه آزاد ارس، الیزه در نسخه فول قیمت ۵۹ میلیون تومان را به خود اختصاص داده است و واقعا امکانات خاصی نسبت به خودروهای کره ای و ژاپنی ندارد.

به احتمال زیاد نسخه ۶/۱ لیتری چهار سیلندر ۱۶ سوپاپ پژو ۳۰۱ در ایران تولید می شود. خودرویی که توان تولید ۱۱۵ اسب بخار را با گشتاور ۱۵۰ نیوتن متری دارد و با گیربکس ۵ دنده دستی یا ۴ دنده اتوماتیک و تیپترونیک قدرت را به چرخ های جلو می رساند. نهایت امکاناتی که شما در ۳۰۱ می بینید، سیستم تهویه اتوماتیک و کنترل پایداری ESP است. این خودرو در بازار امارات با مدل ۲۰۱۶ قیمت ۵۵ هزار درهمی را به خود اختصاص داده است.

از ویژگی های این خودرو می توان به کیفیت به نسبت مناسب قطعات، مصرف ترکیبی نزدیک به هفت لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر، اتاق مناسب برای ۴ نفر، فضای صندوق مناسب، استهلاک معقول و قیمت پایین با توجه به فناوری روز اشاره کرد. البته که در صورت ورود این خودرو احتمال عرضه آن در نسخه فول آپشن دو ایربگ با گیربکس اتوماتیک در بازه قیمتی زیر ۷۰ میلیون کم است و برای اکثر ایرانیان، ۳۰۱ ماشینی ارزان به حساب نمی آید. برخی منابع جهانی از این ماشین بد هم گفته اند.

مثلا می گویند اتاق خودرو آن چنان بی سر و صدا نیست و گاهی صدای جاده به اتاق می آید. ۳۰۱ ماشینی چابک نیست و اصلا روی شتابگیری آن نمی توان حساب کرد. گیربکس چهار دنده اتوماتیک آن با اینکه به صورت دستی هم عوض می شود، ولی واکنش خوبی را در معکوس کشیدن و تخت گاز رفتن ندارد.

برخی امکانات نظیر کروزکنترل و ایربگ جانبی به صورت پایه در خودرو در نظر گرفته نشده است که حتی چینی ها هم امروز این امکانات را پیش پا افتاده می شمارند. در کل می توان نتیجه گرفت که ۳۰۱ خودرویی است که همچنان در سال ۲۰۱۶ از جانب پژو در بازار خاص جهانی عرضه می شود در حقیقت فناوری بالایی ندارد. البته که نبود این فناوری برای خیلی از ایرانی ها مهم نیست و فقط به برندی اکتفا می کنند که چینی نباشد.

پژو ۲۰۸ :

به اعتقاد خیلی از کارشناسان خودرو، بعد از پژو ۲۰۶ تنها پژو ۲۰۸ است که می تواند جای آن در بازار جهانی تا حد زیادی بگیرد. این تعبیر به این معناست که پژو ۲۰۷ (۲۰۷ اصلی نه +۲۰۶) نتوانست موفقیت ۲۰۶ را تکرار کند و در مقابل آن، خودرویی شکست خودرو نام می گیرد. بی شک ۲۰۶ هم در ایران یکی از محبوب ترین خودرو های بازار است که از ابتدا تا کنون مورد استقبال خریداران و مشتریان قرار گرفته است.

با آن که در فرهنگ خودرویی ما جا افتاده است که ۲۰۶ خودرویی پر استهلاک است، ولی خیلی ها این مسئله را نا دیده گرفته و به سراغ خرید نسخه های نو و کارکرده آن می روند.

حال قرار است که در ایران ۲۰۸ بیاید و جای ۲۰۶ محبوب را بگیرد. پژو۲۰۸ از نظر طراحی در سطح خوبی قرار دارد و در قسمت داخل کابین، به شکلی کار شده است که مانند ۲۰۶ سرنشین را جذب خود می کند. پیشرانه های بنزینی ۲۰۸ متعدد هستند و با ۱، ۲/۱، ۴/۱ و ۶/۱ لیتر قدرت نمایی می کنند. توان تولیدی این موتورها بین ۶۸ تا ۱۹۷ اسب بخار است که با توجه به حجم موتور و فناوری توربو و GDi در آن ها متغییر است.

احتمال آن زیاد است که پژو ۲۰۸ با موتور ۲/۱ لیتری ۱۱۰ اسب بخاری یا موتور ۶/۱ لیتری ۱۲۰ اسب بخاری به بازار عرضه شود. گیربکس این نسخه عموماً ۴ دنده اتوماتیک یا ۵ دنده دستی انتخاب شده است. مصرف سوخت مناسب، وزن کم اتاق( در برخی مدل ها زیر یک تن)، امکانات خوب و قیمت جهانی مناسب از مزایای ۲۰۸ به حساب می آید.

همچنین در نسخه های فول این خودرو سقف پانارومیک، کروزکنترل، فرمان برقی با حسگر سرعت، سنسور نور و باران، سیستم ESP، کروزکنترل، تهویه دوگانه اتوماتیک، رینگ آلیاژی اسپرت، دی لایت، دوربین عقب، سنسور پارک جلو و عقب، سیستم پخش صوتی و تصویری، آینه حساس به نور، تودورزی صندلی و فرمان چرم، داشبورد و رودری ها با تزیینات فیبرکربن، چرخش چراغ در پیچ ها، چهار یا شش کیسه هوا و … وجود دارد. قیمت نسخه فول شش ایربگ با گیربکس اتوماتیک و موتور ۶/۱ لیتری مدل ۲۰۱۶ در امارات ۷۱ هزار درهم است و نسخه های ساده تر مدل ۲۰۱۶ تا ۶۰ هزار درهم هم معامله می شود. این یعنی در صورت حضور ۲۰۸ در ایران با امکانات معمولی، توقع قیمت گذاری زیر ۷۰ میلیون تومان برای آن، غیر واقعی است.

البته اگر سهم داخلی سازی بیشتر شود و نسخه های حجم موتور پایین و گیربکس دنده ای آن عرضه شوند، احتمال اینکه قیمت ۲۰۸ که در سال ۲۰۱۲ رونمایی شده و احتمالا در سال ۲۰۱۷ به بازار ایران می آید، زیر ۶۰ میلیون تومان باشد، بیشتر می شود.

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید