داخل کابین پژو ۴۰۷

خودروی «پژو ۴۰۷» دنده ای دارای قیمتی معادل ۵۱٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان می باشد و همچنین نسخه دنده اتوماتیک آن هم دارای قیمتی معادل ۵۴٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان می باشد .

پس یعنی خودروی «پژو ۴۰۷» در دو نوع اتوماتیک و دنده ای عرضه می گردد .

در نسخه اتوماتیک خودروی «پژو ۴۰۷» در مقایسه با نسخه دستی «پژو ۴۰۷» سیستم هایی مانند : سانروف برقی و تهویه مجزا برای سرنشین های جلویی خودرو و تودوزی های لوکس تر و همچنین صندلی تمام برقی وجود دارد .

یک ویژگی مثبت دیگری که «پژو ۴۰۷» دارا می باشد مسئله نیامدن سروصدا به درون کابین خودرو می باشد یعنی باید گفت که میزان ورود صدا به درون کابین خیلی کم می باشد و تنها در مواقعی که خودرو وارد دورهای موتور بالا می شود مقداری صدا در درون کابین شنیده می شود که این هم یک امر عادی است .

دید جلو عالی بوده و موقعیت نشستن بسیار مناسب است. داشبورد هماهنگی بالایی داشته و کنترل ادوات دارای موقعیت های در دسترس هستند. تنها ایراد داخل کابین این است که در صورتی که فردی با قد بیش از ۱۸۰ سانتی متر در صندلی راننده بشیند، فرد پشت سر حتمأ باید دارای جثه کوچکی باشد!

صندوق عقب به اندازه ی کافی برای کلاس سدان های بزرگ جا داشته و دسترسی آن مناسب است. در داخل کابین ۶ ایربگ نیز بکار گرفته شده است.

موتور و گیربکس:
اساس موتور ۴۰۷ با زانتیا مشترک بوده ولی در مواردی بهیته سازی شده تا آلایندگی آن بسیار کاهش یافته و نحوه ارسال قدرت اندکی بهبود یابد. این موتور چهار سیلندر دارای ۱۹۹۷ سی سی حجم بوده و به صورت عرضی در بدنه جای گرفته است. حداکثر قدرت ۱۴۰ اسب بخار در دور موتور ۶۰۰۰ و حداکثر گشتاور ۲۰۰ نیوتون متر در ۴۰۰۰ دور بر دقیقه به چرخ های جلو میرسند. موتور دارای بلوک آلومینیومی و سر سیلندر آلیاژ سبک با ۱۶ سوپاپ است. گیربکس در مدل دستی دارای ۵ دنده جلو و در مدل اتوماتیک دارای ۴ دنده در جلو است. متأسفانه موتور در مدلهای وارداتی به ایران اندکی ضعیف بوده و انتظار بیشتری از آن میرود. موتورهای ۶ سیلندر قوی تر با اختلاف قیمت اندک در ۴۰۷ هایی که در اروپا فروخته میشوند وجود دارند ولی به هرحال خریدار ایرانی مجبور است نمونه ۴ سیلندر را فقط با قدرت انتخاب بین دنده ای و اتوماتیک انتخاب نماید.
این موتور در آغاز به حرکت ضعیف بوده و با عبور دور موتور از حدود ۴۰۰۰ با کشش کافی مواجه هستیم. این اتفاق در شتاب گیری ناگهانی در دنده ۲ نیز وجود دارد و گویی پدال گاز واکنش چندانی به فشار پای راست نشان نمیدهد. برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت از حالت سکون در بهترین حالت با نمونه ای دنده ای به ۹ ثانیه و در نمونه اتوماتیک به ۱۰٫۵ ثانیه زمان نیاز است. جالب است بدانید زانتیا، مزدا ۳،نیسان ماکسیما،هیوندای آزرا،کیا اپیروس و اکثر اتومبیلهایی که بین ۲۵ تا ۵۲ میلیون تومان قیمت دارند دارای شتاب های بهتر هستند.

در اتوبان ها و جاده ها شتاب گیری فقط با معکوس های ناگهانی قابل انجام است و قدرت مانور راننده به دور موتور ۴۰۰۰ الی ۶۰۰۰ محدود شده است. در نمونه های اتوماتیک خوشبختانه قابلیت تعویض دستی وجود دارد و با گیربکس دنده ای میتوان تعویض های سریع و دقیقی را تجربه کرد.
مصرف سوخت پایین ۴۰۷ که توجیه مدیریت ایران خودرو برای انتخاب مدل ۴ سیلندر است در شهر بین ۱۱ تا ۱۲ لیتر و در اتوبان ۶ تا ۶٫۵ لیتر اندازه گیری شده است. در مجموع میتوان مصرف سوخت را به صورت میانگین در سیکل ترکیبی ۸٫۳ لیتر دانست.
در نهایت باید گفت که تنها نکته قوت موتور ۴۰۷ این است که استاندارد آلایندگی یورو ۴ را اخذ کرده و مصرف ۸٫۳ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر را داراست. نکته ای که مسئولان از آن غافل هستند این است که مصرف سوخت در اتومبیلی که بیش از ۵۰ میلیون تومان قیمت دارد چندان فاکتور تعیین کننده ای نیست و کسی که توانایی پرداخت ۵۰ میلیون تومان را دارد اهمیت چندانی به این که هفته ای ۴۰ لیتر بنزین میزند یا ۶۰ لیتر، نمیدهد! به نظر شما کسی که ۵۱ یا ۵۴ میلیون تومان بابت ۴۰۷ میپردازد به کدام مورد اهمیت بیشتری میدهد. هفته ای ۸ هزار تومان بیشتر بابت بنزین یا قابلیت های دینامیک و لذت رانندگی؟ قطعأ ایران خودرو میتوانست نمونه ۶ سیلندر فول ۴۰۷ را با قیمتی کمتر از ۶۰ میلیون تومان وارد بازار کند و علاوه بر فروش بیشتر، لذت رانندگی بیشتری به طرفداران پژو بدهد.

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید